Nieuws

"PlusPlus begrijpt hoe een klein bedrijf echt werkt"

Geschreven door Hans Kramer op 22 augustus 2022

Maak kennis met Musa Kiggundu Muwanga, een van de Oegandese ondernemers op PlusPlus. De directeur van Frutrac geeft ons een update over zijn bedrijf, de impact die ze maken en de nieuwe kansen die zich voor hen openen. En dat hebben ze te danken aan de PlusPlus-investeerders.   

 

"Een vriend van mij vertelde me over PlusPlus toen we op zoek waren naar financiering. We zagen een kans en namen contact op met het PlusPlus-team", zegt Musa, hier rechts in de foto. Frutrac is een klein bedrijf dat biologisch geproduceerd fruit en andere gewassen exporteert, zoals sesam, chia, ananas, appel, banaan, mango, jackfruit en avocado. Ze exporteren ze zowel vers als gedroogd. Maar het gebrek aan toegang tot financiering was een probleem voor hen. Gelukkig bood PlusPlus een oplossing. 

 

Geen onderpand

De grootste uitdaging in opkomende landen zoals Uganda, is volgens Musa dat het zo moeilijk is om toegang tot werkkapitaal te krijgen. "Het soort financiering dat commerciële banken bieden sluit niet aan bij de realiteit van kleine bedrijven, vooral in de landbouw. Dat is niet waar typisch commerciële banken naar op zoek zijn", legt Musa uit. Commerciële banken kijken vooral naar de risico's en beoordelen die hetzelfde als bij een groot bedrijf. Voor een klein bedrijf is daar niet aan te voldoen. Zelfs als de risico's heel klein zijn, eisen lokale banken nog steeds onderpand. En dat hebben ze meestal niet. PlusPlus is anders. "Het belangrijkste verschil tussen een lokale bank en PlusPlus is dat PlusPlus echt kijkt naar de realiteit van een klein bedrijf", zegt Musa.

 

Gecertificeerd biologisch

Frutrac is meer dan een commecieel bedrijf, het is een bedrijf met een missie. In de rurale gebieden van Oeganda, waar veel armoede heerst, willen ze een levendige economie opbouwen, gedreven door de markt en gebaseerd op milieuvriendelijke bronnen van inkomsten. Daarom kopen ze hun producten rechtstreeks van kleine boeren en betalen ze hen rechtstreeks. En ze richten zich op biologische landbouw. Het bedrijf heeft een biologische certificering en werkt met 710 biologisch gecertificeerde boeren om aan hen te leveren. Nieuwe boeren krijgen de nodige training om daar ook aan te voldoen. Wanneer de boeren de opleiding hebben voltooid en gecertificeerd zijn, dan koopt Frutrac hun producten om ze op de internationale markt te verkopen. Op die manier kan Frutrac de boeren ondersteunen en tegelijkertijd winst genereren om als bedrijf te blijven draaien en groeien. Zodat ze nog met meer boeren kunnen samenwerken.

 

De behoeften van de boeren

"De betrokkenheid van kleine boeren bij dergelijke langetermijnprogramma's kan soms wisselvallig zijn. Boeren zullen zich aan je binden als je hen onmiddellijke tastbare voordelen kunt bieden, zoals het direct na de oogst opkopen van hun producten, hen toegang geven tot landbouwinputs, of kortetermijnleningen bieden om in directe behoeften van hun gezin te voorzien, zoals schoolgeld voor hun kinderen of zorgkosten wanneer familieleden ziek worden. Dit zijn urgente behoeften, waar snel op gereageerd moet worden. Als je dat niet kunt bieden, zullen de boeren naar een andere koper gaan die dat wel doet, om hun problemen op te lossen," legt hij uit. Om de boeren op lange termijn aan zich te binden, geeft Frutrac trainingen en begeleiding aan de boeren, waarbij niet alleen aandacht wordt besteed aan het verbouwen van de gewassen, maar ook aan hun andere behoeften op het gebied van levensonderhoud, zoals basisgezondheidszorg, tips voor extra huishoudinkomsten, sparen en genderkwesties. Hiervoor zoeken ze samenwerking met andere organisaties die dat kunnen bieden.

 

Een enorm verschil  

"De grootste impact is de verandering die we teweegbrengen bij de boeren met wie we werken", zegt Musa. "Toen we begonnen, had Frutrac niet genoeg werkkapitaal om alle oogst van de boeren op te kopen. We probeerden banken en zochten naar andere opties, maar het lukte niet om financiering te krijgen. De boeren waren teleurgesteld, ook al hadden we contracten met ze. De PlusPlus lening heeft een enorm verschil gemaakt. Nu kunnen we veel meer producten opkopen en de boeren rechtstreeks betalen." Voor Musa is het spannend om met de boeren te praten, omdat ze heel tevreden zijn met het inkomen dat ze nu verdienen. Dat stelt hen in staat om de onkosten van hun huishouden te betalen. "De impact is opmerkelijk!" zegt Musa. "Ze streven er nu zelfs naar om meer volume te maken en te groeien."

 

Laatste ontwikkelingen

Sinds de ontvangst van hun eerste twee PlusPlus leningen hebben de boeren hun gewassen gediversifieerd en zijn ze zonnebloemen en sojabonen gaan verbouwen, die ze samen met sesam afwisselend verbouwen. Ook heeft Frutrac met succes zijn certificering voor de EU en de VS vernieuwd voor het jaar 2022- 2023, waarbij nu meer producten zijn toegevoegd. Dit vergroot hun marktkansen. Maar het grootste nieuws is het nieuwe contract dat Frutrac onlangs heeft gesloten voor de levering van EU-gecertificeerde biologische sesam aan een Duits importbedrijf. Net als de PlusPlus-lening beschouwt Frutrac dit nieuwe contract als een blijk van vertrouwen en een geweldige kans om meer biologische producten van de kleine boeren te kopen. 

 

Enthousiast over de toekomst

Het nieuwe contract is een aanvulling op het bestaande contract voor de levering biologische sesam aan een lokaal Oegandees bedrijf, dat één container per maand afneemt. De Duitse koper is geïnteresseerd in 6 containers per seizoen, te beginnen met twee containers dit najaar. Daarom vraagt Frutrac een nieuwe lening aan bij PlusPlus: ze hebben het werkkapitaal nodig om flink meer sesam in te kopen bij de boeren. En omdat het sesamoogstseizoen net voorbij is, hebben ze dat zo snel mogelijk nodig.

"Voor ons is de toekomst opwindend. Met de leningen van PlusPlus kunnen we steeds meer boeren bereiken", zegt Musa. Hun visie als bedrijf is om een impact te hebben op de lokale en regionale economie. Ze willen groeien, om meer kleine boeren te kunnen helpen een duurzaam inkomen op te bouwen. Musa gelooft dat dit is waarom ze zo goed bij PlusPlus passen. "In 3 tot 5 jaar kunnen we 3.000 - 4.000 boeren laten profiteren. Dat zou een grote impact hebben op steeds grotere schaal", zegt Musa. 

 

Met elkaar verbonden

"Wat voor mij heel interessant is, is dat ik een gevoel van verbondenheid heb met de mensen die via PlusPlus investeren", voegt Musa toe. "Je ziet direct wie er achter de crowdfunding zit. Dit geeft een gevoel van verbondenheid en maakt de ervaring echter, terwijl je je ook extra verantwoordelijk voelt. Ik wil al onze investeerders bedanken voor hun vertrouwen om met ons te werken via PlusPlus! We zijn zo blij met het proces dat PlusPlus ons heeft geboden. We zijn erg gemotiveerd om hard te blijven werken en we zijn erg blij met de impact die we dankzij PlusPlus voor de boeren konden maken. Bedankt!" besluit Musa.